Solera Sweden är ett snabbt växande företag inom den svenska dryckesmarknaden. Vi importerar och säljer både alkoholhaltiga och alkoholfria drycker från hela världen.

Vi verkar i alla kanaler som finns i Sverige, och i de flesta dryckeskategorier. Vår historia är lång och vi har starka, etablerade relationer med nyckelkunderna på den svenska marknaden. Vi ingår i en nordisk konstellation av företag som gör det möjligt för oss att erbjuda våra partners en väg in på alla nordiska marknader. År 2021 blev Solera en del av det danska företaget Royal Unibrew som är en av de största dryckesaktörerna i norden.

Solera Sweden har ambitionen att bli ett ledande multidrycksföretag och det första valet för konsumenter, kunder, anställda, ägare och partners.

Systembolaget

Framgång i hård konkurrens

En vinproducent som vill nå den svenska konsumentmarknaden måste få någon av sina produkter listade i Systembolagets sortiment. Statsägda Systembolaget har sedan början av 1900-talet, genom ett lagstadgat monopol, ensamrätt på försäljning av alkoholhaltiga drycker till allmänheten via sina över 400 butiker. För varje svensk vinimportör är därför god kontakt och samarbete med Systembolaget av yttersta vikt. Vi som arbetar på Solera Sweden har den erfarenhet som behövs för att hålla en seriös dialog med Systembolagets inköpare.

Retail

En snabbt växande aktör

På bara några få år har Solera byggt upp en retail-avdelning med spjutspetskompetens samt en portfölj med några av världens ledande varumärken så som Fever-Tree Tonics & Ginger Joe Lapin Kulta, Sun Lolly, The original long drink, Doritos, Lay’s och Lay’s Bugles och energidrycksmärket CULT.

Vi som arbetar på retaildelen av Solera har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring av drycker och tillsammans med inhouse avdelningar så som logistik, finance och marknadsföring skapar vi en väldigt stark och trygg grund för våra kunder och partners.

Våra kunder finns i flera kanaler på den svenska marknaden såsom dagligvaruhandel- och servicehandel samt e-com direkt till konsumenter.

Restauranger

Kvalitet, råd och utbildning.

Sveriges bästa restauranger ser i dag vinimportörer som viktiga samarbetspartner. Flera av oss som arbetar på Solera Sweden har vår bakgrund i restaurangbranschen. Det har gett oss stora konkurrensfördelar eftersom vi förstår branschens behov och arbetssituation. Solera Sweden har i dag cirka 450 stora restaurangkunder och vi är därmed en stark partner och kanal till de producenter som vill nå denna köpstarka målgrupp på en växande marknad.

Distribution och logistik

Nyckeln till framgång

För att nå framgång som vinimportör är kunskap om såväl produkter som marknadsföring och försäljning ett måste. Parallellt med detta är en effektiv logistik- och distributionsorganisation lika viktig. För att uppnå bästa tänkbara lager- och distributionseffektivitet tillsammans med en uttalad miljömedvetenhet har Solera Sweden valt att samarbeta med logistikföretaget PostNord Logistics TPL AB.

Alla beställningar från Systembolaget kommer via ett IT-system som byggts upp gemensamt av Systembolaget och PostNord Logistics TPL AB. Det betyder att vi kan minimera felprocenten och den administrativa processen kring dessa beställningar. För hotell och restauranger är orderprocessen något annorlunda och mer personlig.

CSR och hållbar utveckling i gruppen

Vi definierar CSR (Corporate Social Responsibillity) som hållbar utveckling. Det vill säga att vi arbetar aktivt med att ta ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar för alla delar av vår verksamhet. Vi verkar i en tid där globaliserad handel belastar miljön och där mänskliga rättigheter måste främjas.

Här följer en kortfattad beskrivning av hur vårt dagliga CSR-engagemang är organiserat.

  • Fortsatt tillväxt. I hjärtat av vår verksamhet ligger en växande, förutsägbar och hållbar afffärsverksamhet. Utan tillväxt får vi svårt att investera i och utveckla vårt csr-arbete. Vårt mål är tillväxt med socialt och miljömässigt ansvar.
  • Socialt ansvar. Som leverantör till Systembolaget är vi skyldiga att kommunicera och följa BSCI Code of Conduct. det innebär att vi kontinuerligt arbetar med våra leverantörer i så kallade riskländer angående mänskliga rättigheter.
  • Miljömässigt ansvar. Vi är miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas sedan 2012 och vår verksamhet revideras årligen av en extern revisor. Vi arbetar aktivt med att ständigt förbättra vår miljöprestanda. Vår ambition är också att öka antalet ekologiska produkter i vårt sortiment.